slogan

WE SERVE BETTER

Kamis, 01 Oktober 2015

PAKEJ PERCUTIAN KE GUNUNG MERAPI BUKITTINGGI

PERCUTIAN KE GUNUNG MERAPI DI BUKITTINGGI
2 HARI DAN 1 MALAM

Anda senang mendaki, mari kita mendaki sebuah gunung yang cukup tinggi dengan ke tinggian 2870 meter dari paras laut, yaitu GUNUNG MERAPI di BUKITTINGGI,


Dari bandar Bukittinggi kita menghala menuju KAMPONG KOTO BARU dan bersimpang ke kiri melalui jalan kampong hingga tiba di sebuah tempat yang bernama PESANGGRAHAN, di sana kita REGISTERD dengan membayar IDR 10.000 per pax bersamaan dengan RM 3 se orangnya.

dan mulalah kita mendaki starting dari ketinggian 1,700 meter dari paras laut hingga ke puncak, melalui jalan kebun yang baik dan hentian pertama di sebuah PESANGGRAHAN ke 2, disini kita boleh mengambil air untuk bekalan air minum di atas atau selama perjalanan kerena air di sini bersih dan segar, dan kita boleh rehat untuk shalat djohor. kemudian kita teruskan kembali perjalanan mendaki.

di KILO METER 4 kita akan rehat untuk kali ke 3, sebelum meneruskan kembali perjalanan
kita mula memasuki kawasan HUTAN SIMPAN dengan pokok hiterogen dan bermacam flora yang boleh kita nampak, saya sarankan berjalan rilex sahaja, jangan tergesa - gesa untuk tetap menjaga otot - otot kaki dan pinggang stabil.


di KILO METER 7 kita akan berhenti untuk kali ke 4, sekadar makan kue atau merehatkan kaki dan menghirup udara segar dan memandangi pemandangan indah dari tempat yang tinggi, kita sudah mula menampaki gunung di seberang yang bernama GUNUNG SINGGALANG dan GUNUNG TANDIKAT, bandar bukittinggi pon dah mula nampak, ketinggian kita hingga di sini di perkirakan dalam 2000 METER dari paras laut.
 
puas berehat, kita mulakan lagi pendakian yang makin berat sebab gravitasi bumi sudah makin kuat, dan route pon sudah mula terjal, tetapi belum lagi teruk sangat, bagi yang first time ke sini akan menjadikan pengalaman yang  sangat menarik dan mengembirakan.
kita berhenti setelah tiba di kawasan PINTU ANGIN, kawasan ini dah hampir tiba di ke muncaknya hanya dalam 2 km lagi kita tiba di puncak, tapi pendakian dah mula bersudut 45 - 50 degre. so kena jalan pelan. di sini kita akan mengambil cadangan air untuk memasak.
  

kita terus bergerak hingga  ke cadas, sebuah kawasan sempadan antara pokok perdu dan kawasan cadas tanpa lagi pokok. di sini puncak sudah nampak dalam 600 meter. kita berehat disini dan kita dirikan camp.....
carilah tempat yang agak rata dan datar serta ada terlindung pokok atau bebatuan untuk menghindarkan dari tiupan angin yang cukup kuat bila bila masa, sebab angin itu berasa sangat sejuk. malam hari kita boleh merasa sejuk hingga mencecah 6 degree celcius... huuuuuu sejuk gileeerrrr
kena bawa baju hangat yaaaa...

next, kita menikmati keindahan malam di gunung merapi dengan pemandangan indah tiada tara, tak dapat lagi kita lukiskan, serasa penat tadi hilanglenyap.
buatlah api ungggun untuk menghangatkan badan dan kita teguk minuman penghangat badan.
dan tidurlah bila dah agak cukup masa, jangan bergadang, sebab esok boleh jadi kita terlepas sesion yang cantik yaitu masa matahari terbit.

ke esokannya pada hari ke 2, setelah subuh pukul 5 pagi, kita bergegas ke atas menanti matahari terbit di upuk timur, dengan menikmati pemandangan indah tiada tara, dari puncak kita akan nampat pemandangan luar biasa seperti : GUNUNG SINGGALANG, GUNUNG TANDIKAT, GUNUNG PASAMAN, GUNUNG TINJAU, GUNUNG TALANG, BANDAR BUKITTINGGI, BUKIT KAMANG, PADANG PANJANG, PAYAKUMBUH, TASIK SINGKARAK dan kawasan lainnya lagi.

puas hati di sini, setelah bergambar, baru lah kita turun dan sarapan, berkemas, bongkar tenda dan kembali turun menuju pesanggrahan 1.

nah demikianlah kisahku mendaki gunung merapi, bagaimana kisahmu???
mari share disini, dan bila ada yang minat... jom jom...

call contact saya M SUBARI +6281806803803 untuk whatsapp boleh juga.

untuk mendaki, kita dah siapkan semua ya, tenda, dan semuanya kita uruskan di sini.