Selasa, 06 Oktober 2015

INDAHNYA BUMI MINANGKABAU

INDAHNYA BUMI MINANGKABAU

AIRPORT INTERNATIONAL MINANGKABAU
sebagai salah satu pintu utama pelancung dari luar negara airport adalah suatu hal yang utama,
AIRPORT INTERNATIONAL MINANGKABAU atau sering di sebut dengan BIM ( bandar udara minangkabau ) menjadi IKON atau trade mark bandar PARIAMAN karena berada di kawasan PARIAMAN.

AIRPORT MINANGKABAU atau BIM


Dan bila kita keluar dari kawasan airport hal yang pertama menarik perhatian adalah BUAH SENGKUANG atau di sebut juga BUAH BINGKUANG yang berbaris berjejer di tepi jalan dari airport ke bukittinggi, yang baik sekalai bila di makan untuk RUJAK atau di BUAT MASKER

buanh SENGKUANG / BINGKUANG

Perjalanan pun kita mulakan menghala ke bukittinggi, bila straigt sahaja kita menuju bandar di atas bukit tu akan menghabiskan masa 1,5 jam. di sebabkan jalan yang kecil transportation yang padat dan jalan ber corner dan mendaki. namun kita tidak terus sahaja ke bandar, kita akan singgah melawat :
PUNCAK KIAMBANG dengan pemandangan sawah padi dan kolam ikan yang cantik, di sini kita boleh minum AIR KELAPA MUDA dan makan SOTO PADANG

puncak kiambang


puas hati di sini kita terus ke AIR TERJUN LEMBAH ANAI, dimana sebelum sampai di sana bila musim DURIAN kita akan menjumpai ramai orang berniaga buah DURIAN di tepi tepi jalan.

durian bukittinggi


Dan AIR TERJUN LEMBAH ANAI adalah satu - satunya air terjun yang paling mudah di dapati karena letaknya adalah di laluan utama dari PADANG ke BUKITTINGGI, memiliki ketinggian 20 meter dan airnya berasal dari HUTAN di GUNUNG SINGGALANG.

air terjun lembah anai


tempat hentian selanjutnya adalah RUMAH GADANG NAN SAMBILAN RUANG yang sangat popular dan indah menawan. rumah yang penuh dengan pilosofi yang mengandungi makna dalam sebagai manipestasi orang minang.

rumah gadang nan 9 ruang


Tibalah masa untuk makan tengah hari di sebuah restaurant bernama BERAMAS restaurant, masakan di sini adalah masakan traditional minang dengan aneka macam lauk yang akan menggugah selera kita. mari kita cuba.

Photo from natasha_eviena
makan baramas


ke bukittinggi tanpa belanja KAIN SULAM sama macam makan sayur tanpa garam, bukittinggi terkenal dengan KAIN SULAM nya yang ber aneka ragam dan bentuk polanya, tidak sahaja itu banyak kerudung dan kain belikat juga. sila tengok di banyak kedai dan pasar.

KAIN SULAM


BANDAR BUKITTINGGI, tiba lah kita di bandar sejuk bukittinggi, bandar yang berada pada ke tinggian 900 meter dari paras laut  hingga ketinggian 1300 meter. membuat bukittinggi sejuk. pemandangan di sini pun demikian indah.

jam gadang bandar bukittinggi


Nah.. pastu baru masuk hotel, hotel pon di bukittinggi banyak pilihan, nak mahal pilih 4 star baru dalam RM 250 SEBILIKNYA PER MALAM , kurang sikit 3 star hotel = RM 160/ room / night, hotel 2 star RM 113/ ROOM / NIGHT, dan hotel 1 star = RM 100/ ROOM / NIGHT, hotel budget = RM 70/ ROOM / NIGHTS nak bawah tu home stay ada = RM 60/ ROOM / NIGHTS tapi sericenya layan dirilah...

the hill hotel 4 star

royal denai 3 star





hotel bunda 2 star


hotel nikita 1 star




hotel budget ambun suri











Tidak ada komentar:

Posting Komentar